تگزاس

     

 

نام علمی : Herichthys cyanoguttatus

نام معمولی ( عمومی ) : تگزاس  Texas Cichlid

نامهای دیگر  : Rio Grande cichlid , Rio Grande perch

خانواده : سیکلیده  Cichlidae(سیکلیده آمریکایی)

منشاء : تگزاس و شمال شرق مکزیک ، سیکلیدهای آمریکای مرکزی  Rio Grande, Brownsville, Texas

اندازه بالغین : نرها به 30 سانتیمتر و ماده ها به 25 سانتیمتر می رسند.

حرارت مطلوب : 20 تا 25 درجه سانتیگراد (دامنه 15 تا 33)

 PH- اسیدیته آب : 6.5 تا 7.5 (دامنه بالا 8)

سختی آب : 5 تا dH 12

طول عمر : 15 سال

تغذیه : همه چیز خوار ، غذاهای حبه ای ، بعضی از غذاهای پولکی و کرمهای خونی و غذاهای زنده و یا یخ زده را می پذیرد.(دل گاو وگوسفند را بسیار می پسندد) در کل نسبت به غذا سخت گیر نیست.

زیستگاه سیچلاید تگزاس قرمز آب های جنوب مکزیک است. تگزاس قرمز دارای بدنی مرواریدی به همراه خطوطی سفید بر روی آن و نقاط سیاه فراوان بر روی دم و باله هاست.

تگزاس قرمز به آکواریومی با حداقل حجم 50 گالن همراه با سنگ های ریز در کف آن نیاز دارد. وجود تخته سنگ و تکه های چوب فضاهایی را برای پنهان شدن ماهی فراهم می کند. گیاهان آکواریوم این ماهی باید گیاهان مقاومی باشند. زیرا این ماهی در اطراف ریشه های گیاه حفره ایجاد کرده و به ریشه ها حمله می کند. وجود گیاهان شناور مقاوم در آکواریوم فضایی مانند فضای طبیعی زندگی تگزاس را به وجود می آورد. سیچلاید تگزاس نسبت به تغییرات شرایط آب بسیار حساس است. به همین دلیل لازم است که آب آکواریوم این ماهی به صورت هفتگی سیفون شود. دمای 20 تا 24 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 6.5 تا 7.5 برای این ماهی مناسب است.

تشخیص جنسیت در ماهی تگزاس کار آسانی نیست. به طور معمول ماهی نر رنگ براق تر و جثه ی بزرگتری نسبت به ماهی ماده دارد. برخی از نرهای بزرگتر دارای برآمدگی جمجمه ی سر هستند. دمای 25 تا 28 درجه ی سانتی گراد تحریک کننده ی ماهی برای جفتگیری است. سیچلاید تگزاس از جمله ماهیان تخمگذار است که بر روی سطوح صاف تخمریزی می کند. جفت ماهی تخته سنگی صاف و تمیز را درون آکواریوم انتخاب نموده و بر روی آن تخمریزی می نمایند. در هر مرتبه تخمریزی تا 500 عدد تخم تولید می شود. پس از خروج نوزادان از تخم والدین از لارو ها مراقبت می کنند. لازم به ذکر است که ماهیان تگزاس والدین بسیار خوبی برای فرزندان خود محسوب نمی شوند و ممکن است که تخم ها و لارو ها را بخورند.   

سیچلاید تگزاسی سبز را می توان با انواع غذاهای آماده و منجمد همچون کرم خونی و پلانکتون تغدیه نمود. سیچلاید تگزاس توانایی زندگی با سایر ماهیان آمریکای جنوبی که از نظر اندازه مشابه باشند را دارد.  

 

red texas fish 

 

red texas fish 

 

red texas fish

  

red texas fish 

 

زیستگاه سیچلاید تگزاسی سبز آمریکای جنوبی و قسمت هایی از جنوب مکزیک است.ماهی نر توانایی رشد تا 30 سانتی متر را دارد.از خصوصیات جالب این ماهی این است که جفت ماهی، قبل از تخمریزی، آرواره های خود را به یکدیگر قفل می کنند.

این ماهی به آکواریومی با حداقل حجم 460 لیتر نیاز دارد.لازم است که در آکواریوم فضاهای فراوانی برای شنای ماهی فراهم شود.در صورت استفاده از گیاه باید از گیاهانی با ریشه های مقاوم استفاده شود و آن ها را در عمقی بیشتر از عمق معمولی کاشت.در غیر این صورت ماهی به ریشه ی گیاهان صدمه وارد می کند.با توجه به خصوصیت پرخاشگر بودن این ماهی باید آن را با سایر ماهی های پرخاشگر که اندازه ای مشابه یکدیگر دارند نگهداری نمود.دمای 5/23 تا تا 5/25 درجه ی سانتی گراد و پی هاش 7 برای این ماهی مناسب است.

سیچلاید تگزاس سبز از دسته ماهیان تخم گذار است که نوزادانی نسبتا" مقاوم دارد.ماهی نر در اندازه ی 10 سانتی متر و ماهی ماده در اندازه ی 8 سانتی متر به سن بلوغ می رسند و آماده ی جفتگیری خواهند بود.لاروها پس از تقریبا" چهار روز از تخم خارج می شوند و پس از تقریبا" 4 تا 6 روز قادر به شنا کردن هستند.جفت ماهی نر و ماده از نوزادان مواظبت می کنند.در صورتی که شرایط آب آکواریوم مساعد نباشد احتمال مبتلا شدن ماهی در سن نوجوانی به امراض روده ای بسیار بالا خواهد بود.

سیچلاید تگزاسی سبز را می توان با انواع غذاهای آماده و منجمد همچون کرم خونی و پلانکتون تغدیه نمود.

این ماهی با سایر سیچلایدهای آمریکای جنوبی و برخی از کت فیش ها و لوچ های این منطقه سازگاری دارد.  

 

green texas fish 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوعدنان دوشنبه 22 خرداد 1391 ساعت 12:30 http://abooadnan.blogsky.com

بسیار ماهی جالبیه
در خوزستان میشه نگهداریش کرد یانه

سلام
شما تو آکواریوم میتونین همه جا نگه دارینش.
تازه کا تو آبادان نهگم تو آکواریوم نگه میدارن ولک.
دمت گرم عدنان ببخش چند وقت نبودم.
با تشکر
محمدامیر مروی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد