سیلور دالر

 

                   

  

نام عمومی: سیلور دالر، دالر
نام علمی : Metynnis argenteus
خانواده : Characidae
زیر خانواده : Serrasalminae
زیستگاه اصلی : رودخانه ی آمازون جنوب امریکا
دمای مناسب نگهداری:۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد
پ-هاش مناسب: ۵٫۵ الی۷
سختی اب: ۲ الی ۱۵ در واحد dGH
حداکثر اندازه :۱۲ الی ۱۵ سانتیمتر
سازگاری:با اکثر گیاه خواران و بعضی از گوشتخواران صلح جو 

 


شناخت: سیلور دالر که به دلیل رنگ نقره ای و نوع بدن خود به این نام مشهور شده است یکی از ماهیان صلح جو و بومی جنوب امریکا میباشد. دالر ها عموما اکثر بدنشان نقره ای رنگ است و در باله های زیرین رنگ قرمزی را نیز میتوان مشاهده کرد که در نرها بسیار به چشم میخورد. این ماهی میتواند تا ۱۵ سانتیمتر رشد کند و به ماهی نسبتا بزرگی تبدیل شود. بدن گرد و نقره ای ، حرکات تند و سریع و نگهداری اسان ، این ماهی را به یکی از ماهیان ایده ال اب شیرین بدل کرده است
نگهداری: دالر ها با وجود اینکه ماهیان صلح جو و در برخی منابع گیاه خوار شناخته شده اند اما به دلیل رشد سریع و اندازه قابل توجه به اکواریوم نسبتا بزرگی نیاز دارند بهتر است اکواریوم شما حداقل ۱۰۰ لیتر برای سه الی چهار دالر حجم داشته باشد،پ هاش اکواریوم برای این ماهی ۵٫۵ الی ۷ ذکر شده که در صورتی که به صورت گروهی با سایر ماهیان از انها نگهداری میکنید بهتر است پ -هاش را روی ۶ الی ۷ تنظیم کنید زیرا این پ-هاش مناسب حال اکثر ماهیان اب شیرین میباشد مگر در مواردی خاص که نیاز به پ-هاش های کمتر یا بیشتر باشد.دالر ها به مخفیگاه های سنگی و گیاهی علاقه دارند و میتوانید به صورت مصنوعی با سنگ و گیاه این محیط را برای انها محیا کنید.اگر میخواهید از گیاهان طبیعی در اکواریوم دالر ها استفاده کنید بهتر است گیاهان قویی مانند کریپتون در نظر بگیرید زیرا دالر ها گیاهان شما را از بین خواهند برد اگر چه گیاهان قوی هم از گزند انها در اما نخواهد بود. در صورتی که میخواهید دالر ها را به صورت گروهی با سایر ماهیان اب شیرین نگهداری کنید میتوانید هم گروهی های زیادی را برای این ماهی پیدا کنید اکثر ماهیان گیاه خوار نظیر انجل ها،شارک ها و حتی زنده زاها برای نگهداری با این ماهی مشکلی ندارند واگر به دنبال گوشتخواران و ماهیان معمول صلح جو و سازگار با این ماهی میگردید میتوان به بعضی سیکلید ها مانند سورم و پروت و یا حتی ماهیان گوشتخوار قوی جثه ای مانند نایف اشاره کرد. ترکیبات زیادی میتوانید بین این ماهیان به وجود اورید مثلا از انجل و پروت و سورم و لوچ ها و حتی بلک گوست را به صورت ترکیب گوشتخوار و گیاه خوار کنار دالرهای خود نگهداری کنید. بهتر است در تانک های گروهی و حتی تک گونه بیش از سه دالر در کنار هم نگهداری کنید زیرا این ماهی در گروه ارامش بیشتری داشته وحتی در تغذیه و رشد این ماهی تاثیر گذار است. 

تغذیه: انواع غذاهای خشک، گیاهی و حتی گوشتی مورد علاقه این ماهی میباشد.شما میتوانید به دالر خود دل گوساله و یا حتی جگر بدهید.در صورت تمایل کرم های منجمد هم گزینه خوبیست. شاید بخواهید از غذاهایی مثل کاهو و اسفناج هم در کنار غذاهای گوشتی و خشک استفاده کنید و نه تنها توصیه میشود بلکه به شادابی ماهیانتان نیز کمک میکند. غذاهای زیاد دیگری را نیز میتوانید در رژیم غذایی دالر های خود بگنجانید تا دالرهای شما سرحال و شاداب باشند. 

 

  

تشخیص جنسیت : در ماهیان بالغ باله ی زیرین شکم در نرها اغلب بزرگتر از ماده ها بوده و رنگ آن قرمز است. 
تکثیر: تکثیر انها در اکواریوم زیاد موفقیت امیز نیست و به همین دلیل توضیح زیادی در مورد تکثیرشان داده نمیشود.
تکثیر و تولید مثل : دالر ها را به دلیل اینکه به راحتی جفت نمی خورند نمی توان راحت تکثیر کرد و برای جفت خوردن نیاز به یک گروه از دالرها در یک تانک دارید . در زمانی که آنها جفت خوردند یک قسمت از تانک را انتخاب کرده و اجازه ی ورود سایر ماهی ها را به آنجا نمی دهند که شما میتوانید یا سایر ماهیان را از تانک خارج کنید یا جفت دالرها را به یک تانک دیگر منتقل کنید. استفاده از گیاهان انبوه در کف و تعدادی گیاه شناور روی آب هم ضروری می باشد . به هر حال بعد از مدتی ماده تخم ریزی خود را آغاز می کند که در برخی موارد تا ۲۰۰۰ تخم می گذارد تخم ها به دلیل سنگینی به کف تانک سقوط می کنند و والدین ۳ روز از تخم ها مراقبت می کنند البته در بیش تر موارد به دلیل استرس یا شوک یا هر دلیل دیگری والدین تخم ها را می خورند که بهتر است عوامل استرس زا را از اکواریوم دور و مواظب باشید شوکی به ماهیانتان وارد نشود تا بچه ها از تخم در آیند . پس از یک هفته هم بچه ها بدون نیاز به هیچ کمکی در آب شنا کرده و قادر به غذا خوردن هستند که می توان از تخم میگوی آب شور ( آرتمیا ) برای تغذیه ی آنها استفاده کرد .اما اگر از غذاهای متنوع برای تغذیه ی آنها استفاده کنید به سرعت رشد می یابند و به یک دالر بالغ تبدیل می شوند.  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 4 + ارسال نظر
ابوعدنان سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 00:20 http://abooadnan.blogsky.com

وبلاگ جالبیه ولی چرا اسمش را گذاشتی ماهی فروش

سلام
ممنون ازلطفتت.
به خاطر اینکه همیشه اسم ماهی فروش منو بیاد مغازه های ماهی فروشی(ماهی آکواریومی) می اندازه و شاید در آینده ماهی برای فروش هم داشته باشم.
محمدامیر مروی

ابوعدنان سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 21:33 http://abooadnan.blogsky.com

سلام شما با نام ماهی فروش لینک شدید موفق باشید

ابوعدنان چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 ساعت 11:29 http://abooadnan.blogsky.com

آپ نیستی عمو؟!

چند روزه کارا زیاد شده در ضمن بخاطر اینکه من ۳تا بلاگ دارم آپ کردن شون هفتگی میشه.
به هر حال از پیگیریت ممنون.
با تشکر
محمدامیر مروی

ابوعدنان جمعه 29 اردیبهشت 1391 ساعت 22:24 http://abooadnan.blogsky.com

دیگر وبلاگات را هم بگو سری بزنیم البته اگه اشکالی نداره

ابو عدنان عزیز دمت گرم .ممنون از محبتت.
قسمت طنز وبلاگت خیلی باحاله.
poulforosh.blogsky.com
honarforosh.blogsky.com
با تشکر
محمدامیر مروی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد